Проект (4-Б клас)

Навчально-дослідницький проект
«Вода – джерело життя! Бережи її»





Назва проекту: «Вода–джерело життя! Бережи її».
 Ключове питання:
Чи можливе життя без води?
Тематичні питання:
· Чи потрібна нам вода?
· Що ми знаємо про воду?
· Як пов’язана вода й література?
Змістові питання:
· Де ми використовуємо воду?
· Чи правильно ми її витрачаємо?
· Які запаси питної води на землі?
· Які властивості має вода?
· В яких станах може перебувати?
· Які причини забруднення води?
· Що каже нам про воду народна мудрість?
· Що говорять намлегендипро воду?
Стислий опис:
Проект впроваджений з метою виховання бережного ставлення до
навколишнього середовища, а саме до води;
·        формування та пропаганди екологічного виховання;
·        забезпечення обізнаності учнів з питань властивості води та її раціональне використання;
·         формування почуття відповідальності за свої дії та активної життєвої позиції учнів.
Учнів чекають дослідження та пошук інформації для правильних відповідей на поставленні тематичні запитання. Вони будуть збирати та опрацьовувати дані з періодичних видань та публікацій,  що розкривають суть змістовних питань.
Учні проводитимуть та демонструватимуть досліди для класу, влаштують конкурс малюнків, створюють збірку прислів’їв та приказок про воду. В результаті проекту учні дадуть відповіді на питання висунуті і вдосконалені впродовж розробки теми проекту.
Навчальні предмети: Природознавство, читання,  основи здоров’я.
Клас: 4–Б клас.
Навчальні цілі та очікувані результати навчання:
· Надати учням інформацію про цінність води.
· Прищеплювати навички економного витрачання води в домашніх
умовах.
· Здійснювати екологічне виховання.
· Ознайомити з властивостями води.
· Навчити шукати й використовувати інформацію за проектом.
Діяльність учнів: Учні проводитимуть та демонструватимуть
досліди, влаштують конкурсмалюнків, створюють збірку прислів’їв та приказок про воду.
В ході роботи учасники проекту повинні дати відповіді на тематичні и
змістові питання.
Приблизний час для реалізації проекту: довготривалий              
Вхідні знання та навички:
Учні повинні володіти елементарними знаннями про воду, вміти читати,
розгадувати загадкита ребуси, вміти намалювати малюнок.
Матеріали та ресурси:
· учнівські роботи;
· презентація;
· збірник «Вода в прислів’ях та приказках»;
· фотоальбом.
Оцінювання знань та вмінь учнів:
Оцінка активності учнів під час роботи над проектом в журналі оцінювання
роботи над проектом.
Очікувані результати:
Учні знатимуть: методи дослідження, властивості води, цінність води для
всього живого;
Учні вмітимуть: використовувати різноманітні джерела інформації з досліджуваної теми, економно витрачати воду, проводити  досліди,  малювати ілюстрації, створювати збірку прислів’їв та приказок.
Етапи роботи над проектом:
1. Початок. (жовтень)
2. Планування. (листопад)
3. Ухвалення рішення. (грудень)
4. Виконання. (січень)
5. Оцінювання результатів. (лютий)
6. Захист проекту. (березень)
Мета.
Формувати уявлення учнів про воду, про зміни станів води, розвивати
дослідницький підхід до пізнання властивостей води. Формувати вміння
встановлювати взаємозв’язки води з об’єктами живої і неживої природи.
Виховувати повагу до традицій українського народу шанувати воду,
бережливе ставлення до води.
Робота над проектом.
 Ось подивіться на модель Землі– глобус. Скільки на ньому синьо блакитного кольору. Саме він позначає воду на Землі. А якщо сильно покрутити глобус, то він увесь здається блакитним. Тому наше планету і називають Голуба планета. Навіть перший космонавт Ю. Гагарін,
поглянувши на нашу планету з космосу вигукнув: «А она голубая!»-
Якщо всю землю умовно розділити на чотири частини, то три з них
вода: океани, моря, озера і річки.
Суша 29%
Вода 71%

Але вода на землі є не тільки у водоймах. Вона є і під землею. Колодязі
і криниці це отвори для добування води. Вода є і в повітрі: хмари, туман,
дощ. Ніжно блакитний колір нашого неба і зумовлено тим, що воно насичене
краплинками води.
                           


Без води людина не проживе й 5-ти днів, тоді як без їжі може обійтися 5 тижнів, але за умови, що кожного дня питиме воду. Чому ж така важлива вода для людини? Чи тільки для людини вона важлива? А рослини і тварини  можуть обійтись без води? Звичайно,  ні! Вона входить до складу будь
якого організму, причому становить більше половини його ваги. Втрата 1/10, 1/5 частини води призводить до смерті більшості тварин і людей.
Які цікаві факти, що стосуються води, ви знайшли в додатковій літературі?
                                 

Розповідь дітей.
1 При спразі бізони відчувають воду за 5-7 км.
2 Американський тушканчик взагалі не п’є води –йому досить вологи із
зерняток.
3 Медузи на 95-98 % складається з води.
4 Рослини дещо витриваліші до нестачі води. Якось під час досліду кактус вагою 37 кг. не поливали 6 років. За цей час він втратив 11 кг. та залишився  живим.
5 А щоб виростити 1 кг. овочів, потрібно 2 тони води.
6 Без води верблюд влітку може прожити 3 доби, а взимку 8 діб.
7 Людині вода потрібна щодня. Разом з їжею ми щодоби сп
оживаємо близько
3 літрів води. За все життя людина споживає в середньому 50-60 тон води
(дві цистерни).
Вода – це дощик в полоні,
Вода   туман в долині,
Вода – у спеку прохолода,
Вода для саду, для городу,
Вода для їжі, для життя,
Вода для всього – життя.
                

А чи можемо ми легковажити водою, використовувати її бездумно,
неекономно? І чи будь – яку воду може споживати людина, рослина,
тварина? Чи не може вода із джерела життя перетворитися на джерело
хвороб?
«Вода–джерело  життя! Бережіть її» – тема нашого  проекту, над яким ми з вами працюємо і будемо досліджувати ці питання.  
Практична робота
А тепер ознайомимося з водою ближче.
1.Робота в групах. Уявіть, що ми з вами дослідники
і перед нами завдання: визначити і розповісти людям про воду.
Дослід 1
-Візьмемо склянку з водою. Що ви можете сказати про густину води?
(рідка)
      
Дослід 2
-Візьмемо піпетку і кілька крапель покладемо на скло. Чи тримається
вона купи? Що з нею сталося?
(Вода розтікається, отже вона текуча)

            

Дослід 3
- Опустимо олівець у склянку з водою. Ми бачимо олівець крізь товщу
води.
(Отже, вода прозора)
             

Дослід 4
- Понюхайте воду. Чи має вона запах?
(ні)
Дослід 5
- Візьмемо грудочку цукру, вкинемо у вод.
 Що зробилося з цукром?
                              
- Проходячи через ґрунт, наприклад, коли поливаємо рослини, вода
розчиняє речовини, що знаходяться у ґрунті і необхідні для життя рослин.
Але вода здатна розчиняти не всі речовини.
- Отже, тепер ми можемо, як справжн і дослідники, повідомити про
результати досліджень.
Вода
1.Безбарвна, без запаху речовина.
2.Тягуча, займає об’єм будь - якої форми.
3.Прозора.
4.Розчиняє деякі речовини.
- Проведемо наші дослідження далі.
- Провівши ще кілька досліджень, ми побачимо у якому стані може бути
вода.
-Перший стан води це самий звичний для нас–рідкий.
б)Давайте подивимось, що відбувається з водою, коли її нагріти.
- Так, під дією високих температур вода переходить у другий стан
газоподібний.
- Якщо воду налити в блюдце і поставити у морозильну камеру
–вона стане твердою–перетвориться на лід.
-Отже, ми познайомились з трьома станами води: рідким, твердим,
газоподібним.




Групова робота.
-Нам потрібно з вами створити Колаж про воду
. Тому зараз ви отримаєте завдання. В цих конвертах лежать малюнки, де вода зображена утрьох станах. Ви повинні розглянути їх і І група вибирає малюнки з водою у твердому стані, ІІ групка
-рідкому, ІІІ група–газоподібному стані.
-Отже, сьогодні  ми дізнались багато нового про воду. А ще, ви
повинні пам’ятати, що вода свята. Вона береться із землі. До води народ
ставиться з повагою і вважає, за гріх говорити про воду лайливі слова. Вода
–символ здоров’я. Її використовують у замовленнях і заклинаннях.
-Святять воду, щоб душу очистити від гріхів. І водою усе в дворі чи у
будинку, щоб вигнати нечистоту з двору. Свячена вода вживається як ліки
при всіх хворобах.


-Читання оповідання «Бережіть воду»
Бережіть воду!
Вода лилася з крану невпинною цівкою.
-Хто це тут порядкував?-суворо запитала Ніна.
-То я руки мив, - почервонів Миколка.
-А кран чого не закрутив?
-А хіба що? Вода ж ледь-ледь цідиться.
-Ледь-ледь,
-а кухлик за хвилину повний. До вечора ціле озеро натекло.
Де не взявся Бровко. Він облизнувся, бо дуже хотілося пити. Микола
вилив воду з кухлика в мисочку. І Бровко, помахуючи хвостом, заходився
пити.
Тим часом кухлик наповнився знову. Микола полив на підвіконні квіти. Листочки фіалки розправились і посвіжішали.
-Усім, усім потрібна вода,-сказала повчально Ніна.
–І людям, і тваринам, і птахам, і рослинам. А візьмемо машини. Автомобіль без неї не обійдеться. Трактор також. І заводи та фабрики без води не працюватимуть.
-Я все зрозумів,-сказав Миколка і міцно закрутив кран, щоб водидаремно не витекло ні краплини.
-Які висновки необхідно зробити, прочитавши це оповідання? ( Бережно ставитися до води.)

Складання казок про воду учнями 4-Б класу.  

               Читання легенди.
Давно те є було, ще коли люди, щоб жити, змушені були  полювати на птицю і звірів, як у наших країв  водилося нелічено. Одного разу трапилося на полюванні нещастя – випущена невмілою рукою стріла  влучила одному
мисливцю в груди під самісіньке серце. Поклали товариші вмираючого
юнака на дно ями, щоб на прощання  міг побачити  рідне голубе небо....
І тут раптом якась невидима сила наповнила тіло пораненого, зупинила кров і
вгамувала біль. Юнак підвівся з землі і став придивлятись до того місця, де
лежав. Там грунт був ледве вологим. І тоді від пішов до невеликої печери. А
далі став прямо руками чистити її дно, звільняючи від верхнього шару мулу
та глини. Йому кинулись допомагати товариші, і скоро з -під їхніх рук
весело вдарило джерело, задзюркотів струмочок по дну яру. Припав до нього
спраглими вустами поранений. І, о диво! Зарожевіли його щоки, розправилися плечі, до юнака повернулася життєва сила. Зрозуміли мисливці, що джерело не просте, а цілюще, прочистили його гарно та й розповіли всім про свою дивну пригоду. І потяглися до джерельця люди. А вода його виявилася не тільки цілющою, а ще й молодість і силу повертала. Ідуть до джерела старі, а повертаються парубками. Назвали те джерело «Молодильним», а нині воду з цього джерела називають Царичанською. Всьому світові відомі й інші цілющі українські води «Миргородська», «Дніпропетровська», «Трускавецька», «Нафтуся» та багато – багато інших. Ці води створила сама природа.Демонстрація мінеральних вод у пляшках.
Тяжким гріхом вважалося плюнути у воду чи її забруднити.





Прислів’я про воду (робота в групах).
·Будь здоровий, як вода.
·Глянь у воду на свою вроду.
·Вода все сполоще, крім лихого слова.
·Куди вода тече, там травиця росте.
·Де вода, там і верба.
·Тиха вода береги рве.
·Вода камінь точить.
·Вода пливе – час минає.
·З малого джерела велика річка буває.
·Не знаємо ціни водиці, доки не висохла криниця.
Розповідь учителя про те, як люди запобігають забрудненню води.
У нашій країні робиться багато для того, щоб вода у водоймах була чистою.
Для цього на фабриках і заводах будують очисні споруди
Тут вода очищається від шкідливих речовин і чистою повертається в річки,
озера, ставки або знову на виробництво. Наприклад, у минулому відпрацьовані породи із шахти потрапляли у найближчі річки, забарвлюючи
їх у білий колір. За сучасними технологіями стічні води у водойми не
спускають, і річки набули свого природного вигляду.
Оберігати водойми від забруднення це і наше завдання. Коли ми відпочиваємо на природі, не можна викидати у річки консервні баки, пляшки,
пакети.
Не слід ламати дерева, що ростуть по берегах водойм, тому що вони
запобігають розмиву берегів річок.
Не можна знищувати латаття. Воно занесене до червоної книги України.
Не ум, не напитися
Без води.
Листочку не розпуститися
Без води.
Без води прожити не можуть
Птиця, звір чи людина.
І тому завжди
Усім скрізь потрібна вода!
Захист учнями проекту (частина друга).
Доповідь учнів.
Перший учень. Один із способів залишити воду –залишити її в землі,
не використовуючи зайвої.
Працюючи над проектом, ми провели  дослід «Економія води».
Другий учень. Першого дня ми закрили  стік у раковині і пускали воду, як це
робили завжди. Виміряли скільки води витратили на чищення зубів, миття
рук, і обличчя. Загальна кількість використаної води трьома учнями
становила 41 склянку, що дорівнює 8 літрам і 1 склянці.
Другого дня, коли спробували заощадити, використати менше води для
чищення зубів, миття рук та обличчя
–витратили 29 склянок води, що дорівнює 5 літрам і 1 склянці. Підрахували, що ми заощадили 12 склянок води, це майже 2 літри 2 склянки води і залишилися чистими.
Висновок: один із способів залишити воду чистою –залишити її в землі, не
використовуючи зайвої.
Захист учнями проекту «третя частина»
Перший учень. Під тоненьку струмку води, яка витікає із крану, ми
поставили склянку і порахували за який час вона наповниться. Знаючи час
наповнення склянки, ми порахували у стовпчик, скільки води витікає за одну
годину, за одну дубу.
Другий учень. За одну хвилину склянка була наповнена чистою, прозорою,
питною водою.
За добу 15 літрів х 24 години = 360 літрів.
За місяць 360 літрів х 30 діб = 10800 літрів.
Висновок: один із способів зберегти воду чистою –закривати добре кран, а
вразі його поломки  - вчасно міняти прокладки, або ремонтувати.
Захист проекту (четверта частина)
Перший учень: за інструкційною карткою ми провели дослід з розпізнання
питної води від брудної.
Ми взяли дві склянки з різною водою: брудною і чистою. В обидві додали
розчин калію перманганату. В склянці, де вода залишилася прозорою
– чиста  вода; в склянці із брудною водою
– вода знебарвилася.
Другий учень. Висновок: калій перманганат з’єднавшись з розчином брудної
води (вапном, домішками...) знебарвлюється.
Ми склали  пам’ятки
– правила, за якими маємо жити самі і спонукати до
цього інших. Ми не можемо ще ремонтувати крани, але ми можемо
насаджувати дерева, розчищу вати джерела, не засмічувати їх, економити
воду.
ІV. Підсумки проекту.
Так яке значення вода має для організму людини, тварин, рослин?
Водний обмін є важною складною часткою загального обміну речовин жи
вих організмів, у тому числі і для людини.
При втраті організму навіть 6-8% вологи більш звичайної норми,
підвищується температура тіла, червоніє шкура, прискорюється серцебиття,
дихання, з’являється м’язова слабість, запаморочення, головний біль.
Втрата 10% води може привести до незворотних змін.
Втрата 15-20% призводить до смерті.
Кажуть люди: скільки криниць на землі, стільки зірок на небі. І якщо вам
доводилось бачити, як падає небесниця, знайте –то десь замулилося джерело. Отже, щоб не загасли зірки, оберігайте живі криниці.
Творчі роботи учнів
«Прислів’я та приказки про воду»
Не плюй у криницю, бо доведеться з неї ще води напитися.
Без води й борщу не звариш.
Без води і не туди, і не сюди.
Вода ума не мутить та й голови не смутить.
Ваша вода мокра, ще й зимна.
У воді стоїть, а води просить.
Вивели його на чисту воду.
Від великої води надійся шкоди.
Він, як вода, скрізь просочиться.
Він ані в воді не втоне, ані в огні не згорить.
Він без кінця воду варить.
Він із води сухим вийде.
Він такий, що й у ложці води втопиться.
Він і на холодну воду дує.
Він у десятьох водах митий.
Вода найде собі дорогу.
Вода греблю рве.
Вода в решеті не встоїть.
В решеті води не наносиш.
Вода все сполоще, крім лихого слова.
Вода в одного бере, а другому дає.
Води -хоч топитись, та нема де напитись.
Води -хоч мийся, ліса -хоч бийся, хліба -хоч плач.
Водою воду не загадиш.
В океані води не зміряєш.
Вчорашньої води не доженеш.
Не все переймай, що по воді пливе.
Чим глибша вода, тим більша риба.
Глибока вода не каламутиться.
Глибока вода тихо пливе.
Рекомендовані джерела:
v Павленко Л.О.Квіт папороті: Науково – художн.кн., Для серед і старш. Шк. Віку К. Веселка, 1990-150с.Іл..
v Що таке. Хто такий:в3т.Т.1 Педагогіка –Прес,1992-384с.іл.
v Данилко Ольга. Природа навколо нас.Тернопіль: Підручники і посібники, 2000-48с.
v Книга для читання з природознавства/ скл. Ковальчук Г.В. Нарочна Л.К./ :К.:РАД.Шк.1984-128с.іл.
v 4000цікавих фактів: пер з англ./Авт. Тексту Дж. Фарндон. –К.6 Махаон- Україна, 2002-256с. Іл..
v Інтернет – ресурси.

2 коментарі:

  1. Дякую за послідовну роботу над проектом! Бажаю успішноє підготовки до його захисту!

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую за послідовну роботу над проектом! Бажаю успішноє підготовки до його захисту!

    ВідповістиВидалити