Проект (4-В клас)

Проект на тему:
Повітря яким ми дихаємо
Керівник: Пробийголова Людмила Юріївна
Навчальні дисципліни: природознавство, я у світі, основи здоров’я.
Склад проектної групи: учні 4 - В класу.
Тип проекту: навчально - виховний,інформаційно-дослідний, експериментальний,  колективний, довготривалий.
Актуальність проекту: Проект присвячений проблемі впливу забрудненого повітря на життя всього живого на Землі

Проблема: Через загазованість і забрудненість повітря зростає чисельність людей,які хворіють на астму, бронхіт, рак легенів. Забруднене повітря порушує розвиток росту тварин і рослин, руйнує неживу природу.
Мета проекту: формувати в учнів інтерес до експериментальної і інформаційно-дослідницької роботи; розвивати вміння працювати в групах, спостережливість; виховувати бажання бережливо ставитися до природи, її багатств.
Завдання:
1.Провести дослідження і довести, що повітря є скрізь.
2.Дізнатися про значення повітря в житті людей і тварин.
3. Виявити джерела забруднення повітря.
4. Пошукова робота.Зібрати народні прикмети, прислів'я та приказки, вірші, гуморески,які    
     стосуються повітря.
5. Практична робота.Насаджування дерев і кущів для очищення повітря.
Дати відповідь на питання: - Як людина впливає на повітря?
Дізнатися, як захистити повітря в приміщенні: удома, в класі?
-          Як захистити повітря на планеті?

Об'єкт дослідження: школа,вулиця, будинки, територія фабрик і заводів.
Предмет дослідження: повітря.
Очікувані результати:
Учні знатимуть: що потрібно бережливо ставитися до повітряних ресурсів України;
- вдосконалять вміння індивідуальної та групової роботи;
-отримають досвід аргументації своєї думки, виступів перед аудиторією.
Учні вмітимуть: використовувати різноманітні джерела інформації з досліджуваної теми, малювати ілюстрації, створювати збірку народних прикмет.
Етапи роботи над проектом:
І етап ( жовтень)
1.Визначення теми та обговорення її.
2. Формулювання проблемних питань.
3.Визначення джерел та напрямків роботи.
4.Формування груп для виконання поставлених завдань.
5. Обговорення плану роботи учнів.
ІІ етап ( жовтень)
1.Вибір творчої назви проекту.
2.Самостійна робота учнів з обговорення завдання кожного в групі.
ІІІ етап( листопад - лютий)
Самостійна робота груп по виконанню завдань.
Робота в творчих групах.
І група " Історики"
Дізнатися про значення повітря в житті людей і тварин.
ІІ група "Літератори"
 Пошукова робота. Зібрати народні прикмети, прислів'я та приказки, вірші, гуморески,які стосуються повітря.
ІІІ група " Чомучки"
 Дати відповідь на питання: - Як людина впливає на повітря?
ІV група "Практики"
 Дізнатися, як захистити повітря в приміщенні: удома, в класі?
-          Як захистити повітря на планеті?
 Насаджування нових дерев
ІV етап ( березень)
Аналіз інформації.Узагальнення та класифікація зібраних матеріалів.Формування висновків. Підготовка учнями звіту про виконану роботу.
V етап ( квітень)
Презентація проекту- показ результатів у програмі усного звіту з демонстрацією ілюстративних матеріалів.

          Дуже часто люди звертають увагу на чистоту атмосферного повітря, а про якість повітря у приміщенні думають мало або ж і взагалі забувають. Учені стверджують, що іноді повітря у приміщенні виявляється більш забрудненим, аніж назовні, навіть у промислових містах. Сьогодні люди проводять у приміщенні більше часу. Чисте повітря особливо важливе для дітей. Об’єм повітря, який вони вдихають, у розрахунку на масу їхнього тіла, набагато перевищує аналогічний показник для дорослих. Відтак ризик накопичення шкідливих речовин в організмі дитини набагато більший.
 - Чому так важливо звертати увагу на чистоту повітря в приміщенні?
- Для кого особливо важливе чисте повітря? Чому?
Наше завдання: виявити пил в повітрі приміщення та встановити джерела його забруднення. Упродовж 15 днів ми будемо  виявляти пил в повітрі та встановлювати джерела його забруднення біля пришкільної дороги, у спртивному залі, у своєму класі, а також в своїй оселі у кожного вдома. Наше завдання - ознайомити однокласників з отриманими результатами.
                  
Робота в творчих групах
І група " Історики" досліджували про значення повітря в житті людей, тварин і рослин.
І вияснили,що повітря потрібне для того,щоб дихати
Адже без їжі людина живе 5 тижнів, без води — 5 днів, а без повітря 5-ти хвилин прожити не зможе.

      Усім людям, тваринам і рослинам для життя потрібні не лише тепло і світло, але й повітря. Усі вони живуть у повітрі. Повітря, як ковдра, огортає нашу планету. Воно рятує живі організми від шкідливих космічних випромінювань і зберігає теплоту Землі.
Кисень використовують для дихання майже всі живі організми. Вуглекислий газ потрібний зеленим рослинам для того, щоб хлорофілові зернятка отримували з нього цукор.

       Повітря і тварини.
— Повітря — місце існування багатьох живих організмів. Птахи і комахи мають чудові пристосування для польотів — крила. У повітрі вони не лише пересуваються, але й шукають собі їжу, рятуються від ворогів.
Повітря допомагає літати.
     Повітря і рослини.
— Не лише тварини, але й багато рослин переміщуються повітрям.
У багатьох дерев і трав немає яскравих квіток. Вони цвітуть непоказними дрібними квіточками. їм не потрібно притягати комах.
Свій пилок вони довіряють вітру.
— Чому береза цвіте до розпускання листя?
— Хмарки пилку літають над полями, де ростуть жито, пшениця, ячмінь, овес та інші злакові рослини.
Не лише пилок, але й плоди, насіння деякі рослини довіряють вітру
                                                      
ІІ група " Літератори" зібрали народні прикмети, прислів'я та приказки, вірші, загадки, гуморески, які стосуються повітря.
Загадки
*Що в кімнаті невидиме? (Повітря)
           *Куди ступиш – всюди маєш,
      Хоч не бачиш – споживаєш.
      Навколо нас в’ється,
      А в руки не дається.  (Повітря)
Таке велике, що займає увесь світ,
Таке маленьке, що в щілину зайде (Повітря)
Де не ступиш – всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
*Не йде, і не біжить, і на одному місці не стоїть.
*Оточує нас завжди,
Ми ним дихаємо без праці.
Воно без запаху, без кольору.
Вгадайте, що це? (Повітря)

1. Є папір та дрова, 
Гілки, хмиз і трава, 
Сірники є, але без мене
 Не розпалити тобі вогню. 
Хто я? (Повітря) 
2. Що таке: Не можна ні випити, ні з'їсти,
 Не має ні смаку, ні запаху, ні кольору,
 Не м'яке й не тверде, 
 Нечутне, невидиме,
              але всім так необхідне? (Це повітря.)
3. Його не бачимо і не чуємо, 
Зате ми всі завжди ним дихаємо. (Повітря)
Чим ми дихаємо?
- Що є необхідним для існування людини?


Народні прикмети
• Сильний вітер під час дощу — на гарну погоду.
• Якщо вітер дме вночі, то з'явиться вода вдень.
• Якщо зірки мерехтять, то посилиться вітер і погода погіршає.
• Якщо дим стелеться по землі, то потрібно чекати на погану погоду.

ІІІ група "Екологи" Дізналися, що природні забруднення атмосфери здебільшого не завдають великої шкоди людині, бо відбуваються за певними біологічними законами і регулюються кругообігом речовин.
     Проте штучне забруднення атмосфери. відбувається внаслідок зміни її складу та властивостей під впливом діяльності людини . За будовою та характером впливу на атмосферу штучні джерела забруднення умовно поділяють на технічні (пил цементних заводів, дим і сажа від згоряння вугілля) та хімічні (пило- або газоподібні речовини, які можуть вступати в хімічні реакції).
     За агрегатним станом усі забруднювальні речовини поділяють на тверді, рідкі та газоподібні. Саме газоподібні забрудники становлять 90 % загальної маси речовин, що надходять в атмосферу.
    З інтернет – джерел дізналися, що у світі  лише при спалюванні вугілля и атмосферу щороку потрапляє близько 120 млн т попелу, а разом з іншими видами пилу - до 300 мли т. За приблизними підрахунками, в атмосферу за останні 100 років надійшло 1,5 млн т арсену, 1 мли т нікелю, 900 тис. т чадного газу, 600 тис. т цинку, стільки ж міді.


Серйозної шкоди навколишньому середовищу завдає хімічна промисловість. Особливо небезпечними є сірчисті сполуки, оксиди азоту, хлор та ін. Майже всі забруднювальні речовини можуть вступати між собою в реакції, утворюючи високотоксичні сполуки. У поєднанні з туманом це явище дістало назву фотохімічного смогу.

Повітря У місті через день після дощу (ліворуч), та в сонячний, але задимлений день (праворуч).



Значним джерелом забруднення довкілля є підприємства чорної металургії. Вони викидають в атмосферу багато пилу, кіптяви, сажі, важких металів (свинець, кадмій, ртуть, мідь, нікель, цинк, хром). Ці речовини практично стали постійними компонентами повітря промислових центрів. Особливо гостро стоїть проблема забруднення повітря свинцем.



Повітря забруднюють практично всі види сучасного транспорту, кількість якого постійно збільшується у всьому світі (рис. 26). Майже всі складові вихлопних газів автомобілів шкідливі для людського організму, а оксиди азоту до того ж беруть активну участь у створенні фотохімічного смогу. Одна вантажівка або один легковик викидає в повітря відповідно 6 м4 З м3 чадного газу СО. Забруднюється повітря і пилом гуми з покришок автомобілів і літаків (один автомобіль утворює близько 10 кг гумового пилу).





Найбільшу загрозу для людства становить забруднення атмосфери радіоактивними речовинами. Ця проблема вперше виникла в 1945 р. після вибуху двох атомних бомб, скинутих з американських літаків на японські міста 
Хіросиму й Нагасакі. Природна радіоактивність існує незалежно від діяльності людини.




Чорно́бильська катастрофа, яка сталася в Україні, в ніч на 26 квітня 1986 року, вважається найбільшою за всю історію ядерної енергетики. Вона  спричинена вибухом і подальшим руйнуванням четвертого енергоблоку Чорнобильської атомної електростанції.
Радіоактивна хмара від аварії пройшла над європейською частиною світу, більшою частиною Європи, східною частиною США. Приблизно 60% радіоактивних речовин осіло на території Білорусі. Близько 200 000 чоловік були евакуйовані із зон забруднення.
Чорнобильська аварія стала подією великого суспільно-політичного значення для України і всього світу. 





Живі істоти певною мірою пристосувалися до неї, хоч шкідливість її для них є очевидною.

Наслідки забруднення атмосфери

Атмосфера має здатність до самоочищення. Концентрація забруднювальних речовин через розпорошення їх у повітрі, осідання твердих часточок під впливом сили гравітації, випадання різних домішок з опадами (дощ інтенсивністю 1 мм/год за 45 хв вимиває з повітря 28 % часточок пилу діаметром 10 мкм). Проте від величезної кількості забруднювальних речовин, що надходять в атмосферу сьогодні, вона не встигає самоочищуватись. Так, при спалюванні за рік 2,1 млрд т кам'яного вугілля і 0,8 млрд т бурого в навколишнє середовище потрапляє 225 тис. т арсену, 225 тис. т германію, 153 тис. т кобальту і, крім того, мільйони тони пилу з металургійних заводів, майже 1/5 частина світового виробництва цементу.

За приблизними підрахунками, маса забруднювальних речовин в атмосфері становить 9-10 млн т. Порівняно з масою земної атмосфери це мізерна величина, однак на висоті 50- 100 м від Землі, де саме концентруються забруднювальні речовини, частка їх є істотною відносно кількості чистого повітря.

   Відшукали  відповідь на питання - як людина впливає на повітря і вирішили намалювати малюнки та зобразити схематично.





                              
ІV група " Практики" Дізналися, як захистити повітря в приміщенні: удома, в класі?
-          Як захистити повітря на планеті?
 Насаджування нових дерев
 зібрали рецепти використання меду  при лікуванні застуди.  


Дослід № 1
Викликається дитина, якій дається трубочка і склянка з водою. Дитина видихає повітря, яке підіймається бульбашками на поверхню води.
Ми з вами переконалися, що повітря є у воді, землі, і в нас.


Дослід № 2
 Якщо довго надувати повітряну кульку, вона лопне, тому що воно буде сильно розпирати її з середини. Ми з вами переконалися,що повітря само прокладає собі дорогу.



Дослід № 3

Повітря можна почути натискаючи на іграшку-пискавку, коли накачуємо велосипедні шини, гумовий човен, коли воно виходить з кульки.
Ми з вами переконалися, що повітря можна почути, коли воно виходить через малі отвори.


Дослід № 4
Ми з вами переконалися, що автомобілів, літаків; переверніть тарілку, подивіться на неї. Які висновки можна зробити з досліду?
- Дно тарілки стало чорним – таким стає повітря при забрудненні його відходами згоряння.
Ми з вами переконалися, що при горінні у повітря потрапляють продукти горіння і забруднюють повітря.




Дослід № 5
Для виявлення джерел забруднення учні проводять таку роботу
Наносимо  на чистий аркуш паперу рослинну олію, розміщуємо  його біля пришкільної дороги,  у спортивному залі, у класі, а також у кожного вдома.
Ми з вами переконалися, щонайбрудніше повітря біля пришкільної дороги



Висновок. Потрібно насаджувати дерева на території школи та біля дороги, вирощувати квіти, декоративні кущі. Бережливо ставитися до повітряних ресурсів України.

Немає коментарів:

Дописати коментар